Pagina's

donderdag 21 augustus 2014

Inrichting/organisatie - uitdelen en inleveren van schriften

In mijn groep werk ik met een hele strikte organisatie en structuur. Ik denk hier lang over na, kijk voor tips bij andere leerkrachten en ik speur het internet af. 

Afgelopen schooljaar ben ik in groep 3 gestart met een vaste routine als het gaat om het uitdelen en inleveren van werkboeken en schriften. Het lijkt een simpel iets, maar hierdoor gaan de leswisselingen in mijn groep veel gemoedelijker en sneller dan voorheen. 



Op de bovenstaande foto is een tafelgroep te zien in mijn klas. Op elke tafelgroep staat een plantje met daarop een kleurensticker. Zo weten de kinderen in welke groep zij zitten. In de witte bak (waar dezelfde kleurensticker op zit als op het plantje) zitten alle werkboeken en schriften die op de dag gebruikt moeten worden. Ik leg ze hier in volgorde in; onderop het laatste vak van de dag, bovenop het eerste vak. Zo is het gemakkelijker voor de materiaalbaas om de te gebruiken schriften te pakken en uit te delen. 


Wanneer we klaar zijn met de les nemen de materiaalbazen de schriften en brengen deze naar de inleverkast (zie de foto hierboven). Elk vak heeft een eigen lade. Hier stoppen de materiaalbazen de schriften in. Zo kan ik na schooltijd de stapels schriften uit de lades halen en nakijken. Wanneer ik deze heb nagekeken verdeel ik ze weer over de juiste groepen. Dit doe ik in brievenbakken die ik wederom op kleur een sticker heb gegeven (zie de onderstaande foto). Zo kan ik ze op de eerstvolgende schooldag weer gemakkelijk verdelen over de juiste witte bak.


Het klinkt allemaal misschien in eerste instantie omslachtig, maar het werkt efficiƫnt en vlug in mijn groep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten