vrijdag 22 augustus 2014

Rekenen - kieskast


In mijn klas heb ik een kieskast lezen en een kieskast rekenen. Op de foto hierboven is de kieskast rekenen te zien. 
Tijdens de cursus 'Groep onder de loep - groep 3' die ik vorig jaar mocht volgen, heb ik op vele vakgebieden tips gekregen. Één van de meest bruikbare tips was dat het belangrijk is om, vooral in het begin van groep 3, rekenen op een spelenderwijs aan te bieden. Dat is dan ook één van de redenen dat ik werk met deze kast. Na een klassikale les of het maken van het werkboek krijgen de kinderen van mij vaak nog een kwartier om uit deze kast te werken.


In de kieskast staan veel spelletjes zoals Bingo, Tiptop rekenen, Malle getallen, Piccolo en Loco. Ook heeft iedere tafelgroep een eigen lade (zie de foto hieronder).


In de lade zitten meerdere materialen:
* Een bakje met meerdere dobbelstenen voor verschillende spelletjes. Bij deze dobbelstenen geef ik een yahtzee bakje zodat de dobbelstenen niet alle kanten op rollen.
* Een bakje met twee kaartspelen. Hier kunnen kinderen meerdere spelletjes mee doen. Ik laat ze bijvoorbeeld het spel hoger/lager spelen. De kinderen trekken een kaart en het kind met de hoogste kaart mag alle kaarten houden. 
* Een kaart met daarop het spel 'vier-op-een-rij'. Met twee dobbelstenen rol je en het totaal aantal ogen teken je af op de kaart. De eerste die vier-op-een-rij heeft, heeft gewonnen. 
* Een kaart met daarop het spel 'dobbelsteen sommen'. Wederom rol je met twee dobbelstenen. Het totaal aantal ogen teken je af op de kaart. Je gaat door tot alle vakjes vol staan. 

In de komende maanden vul ik de lades met meer materiaal. Zo komen er bijvoorbeeld kralenlinialen, blokjes, fiches en meerdere spelletjes van jufshanna.nl bij. Bijvoorbeeld deze spelletjes over klokkijken en deze spelletjes over minsommen.

1 opmerking:

  1. Hoi Margot,
    In mijn klas heb ik zo'n zelfde kast staan, maar ik kom er niet achter waar deze besteld is. Zou jij mij verder kunnen helpen? Ik heb geen idee of je nog actief bent, maar ik doe een poging. Groet van Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen