zondag 2 november 2014

Sociaal emotionele ontwikkeling - 'Hoe ga ik naar huis?'


Via Pinterest kwam ik verschillende manieren tegen om concreet te maken hoe kinderen zich voelen gedurende of aan het eind van de dag. 
Zelf wou ik iets maken waarmee we op een snelle en efficiënte manier de dag kunnen evalueren. Dit heb ik bedacht in de vorm van blikjes. Drie blikjes in totaal, met daarop een verdrietig, een neutraal en een blij gezicht. Aan het eind van de dag krijgt iedereen een stokje (ook de juf) en stoppen we het stokje in het juiste blikje na het beantwoorden van de vraag 'Hoe ga ik naar huis?'. Vervolgens bespreken we waarom er bepaalde keuzes gemaakt zijn. Dit doe ik geheel willekeurig, maar ik wil wel altijd weten waarom kinderen gekozen hebben voor het rode blikje. Ik merk na een week gebruik nu al dat kinderen echt goed nadenken over hun keuze en dit uit kunnen leggen. Kinderen leren ook van elkaar, en horen waarom iemand zich niet of juist wel fijn voelt. 
Mijn uiteindelijke idee is om meer blikjes toe te gaan voegen de komende maanden. Dus bijvoorbeeld ook met boos, nerveus, teleurgesteld of verrast.

1 opmerking: