vrijdag 14 augustus 2015

Lezen - Leeskilometers maken



De afgelopen jaren gaf ik de leerlingen in mijn groep de woorden van Veilig & Vlot mee naar huis om te oefenen. Ik kreeg alleen vaak terug van ouders dat kinderen dit saai begonnen te vinden naarmate we verder in het jaar kwamen. Uiteindelijk is het zo dat als kinderen leesplezier ervaren zij ook meer en vaker lezen. Via deze pin kwam ik op het idee om ook in mijn groep te gaan kilometer lezen. De kinderen krijgen begin van de week een blad mee naar huis. Iedere dag lezen zij een aantal bladzijden van een zelf gekozen boek en noteren dit op het blad. Op zondag noteren ze het totaal aantal kilometers van de hele week en nemen ze op maandag het blad weer mee naar school.

Mijn idee is om alle kilometers van de gehele klas op te tellen en per week te noteren. Op die manier zien kinderen ook hun gezamenlijke vorderingen. Door er een groepsbeloning aan te koppelen (bijvoorbeeld extra buitenspelen, een spel kiezen tijdens de gymles of tien minuten vrije tijd) stimuleer je de hele groep om goed te presteren.



Ik heb zelf een leeskilometer paspoort gemaakt en deze kan je hier vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten