woensdag 19 juli 2017

Tip - Constructiemateriaal


Goed, ik moet het maar gewoon toegeven; ik heb een ernstige constructiemateriaalverslaving (mooi Galgje woord!). Ik ben ooit met mijn verzameling begonnen toen ik groep 3 kreeg en de overgang qua spelen van groep 2 naar groep 3 wel erg heftig vond. Inmiddels is mijn verzameling zo groot dat het bijna niet meer in de kast past. Ik ben daarom bij Kwantum plastic bakken gaan halen die ik kan afsluiten met een deksel, waardoor ik ze kan stapelen. Zo kan ik ze eventueel zelfs op de grond of op de bovenkant van een hoge kast zetten als het moet, zonder de kans te lopen dat het speelgoed eruit valt. Voorheen liet ik groep 3 regelmatig spelen met het constructiemateriaal. Een kwartiertje na de rekenles bijvoorbeeld, of als het tijdens de buitenspeeltijd regende. Komend jaar heb ik groep 2/3 en laat ik het materiaal ook tijdens hoekenwerk gebruiken door de kinderen. 
De materialen heb ik gekocht op rommelmarkten, Lobbes.nl en bij de kringloop en een deel heb ik gekregen waardoor ik er niet veel geld aan heb uitgegeven.
Als je goed kijkt zie je ook dat ik er een bak vol mini-boodschappen van de AH tussen heb staan. Hierin heb ik de kaarten zitten waar kinderen een rekenspel mee kunnen doen. Het spelen met het constructiemateriaal zie ik ook echt als een rekenactiviteit; kinderen werken aan de rekendomeinen meten/meetkunde en getallen.

In de bakken heb ik onder andere de volgende materialen zitten:
- Knex
- Clics
- Triqo 
- Rekenstaafjes
- Knikkerbaan
- Plastic bouwblokjes
- Flowerpuzzel (Zeeman)

1 opmerking:

  1. Hoi Margot,
    Welke afmeting bakken gebruik jij? Ben nog op zoek naar een prettig formaat. Ik hoor het graag. Rachel

    BeantwoordenVerwijderen